مقالات

لاستیک سایی خودرو و نحوه تشخیص آن + راهکار

بررسی علل و عوامل لاستیک سایی در خودرو

لاستیک سایی خودرو و نحوه تشخیص آن + راهکار

هر خودرو از قطعات و لوازم یدکی مختلفی تشکیل شده است که بطور کلی می توان تمام این قطعات را همانند انسان دانست که قلب تپنده آن موتور و چشمان آن چراغ جلو و پاهای آن چرخ و لاستیک های آن هستند. از این رو تمام قطعات خودرو در کنار هم مکمل همدیگر و می توانند نیازهای یکدیگر را رفع کنند.


یکی از مهم ترین قطعات هر ماشینی که بی شک حرکت بدون آن به هیچ وجه مقدور نیست، چرخ های اتومبیل است که باید به آن به میزان زیادی رسیدگی شود و میزان باد و آج لاستیک جزء مهم ترین بخش های هر لاستیک هستند. لاستیک از مهمترین و گرانترین لوازم مصرفی خودرو است که پس از طی مسافت یا عمر مفید باید تعویض گردد.

 

حائض اهمیت بودن این قطعه از این نظر می باشد که در صورت خراب بودن یا مشکل داشتن مستقیما با جان سرنشینان در ارتباط است و میتواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند.
عمر لاستیک تحت علل گوناگونی نظیر لاستیک سایی به سرعت کم می شود. از همین رو در این مقاله قصد داریم به علت لاستیک سایی و نحوه تشخیص آن بپردازیم . و در نهایت به نحوه برطرف کردن آن اشاره ای خواهیم کرد.

انواع لاستیک سایی و بررسی دلایل آن

انواع لاستیک سایی و دلایل آن

 

  • لاستیک سابی در وسط تایر (لاستیک پرباد) :
    لاستیک سایی در وسط تایر نشان دهنده زیاد بودن باد لاستیک است. این فشار موجب تماس بیش از اندازه بخش مرکزی تایر و تحمل تمام بار وارده و در نتیجه سایش بیش از اندازه در این قسمت می شود.

  • لاستیک سایی در کناره ها (لاستیک کم باد) :
    سایش لاستیک در کناره ها نشان دهنده کم بودن باد لاستیک است. وقتی تایر کم باد باشد سطح تماس تایر با جاده و بار وارده بیش از حد می شود که به کناره های تایر منتقل می شود.

  • تیز شدن لبه تایر :
    این مشکل در زاویه چرخ و تنظیم نبودن آن است که در ذیل بصورت مفصل به آن و انواع زاویه های چرخ خواهیم پرداخت.

  • پله شدن لاستیک :
    پله شدن لاستیک نشان دهنده سیستم فنربندی معیوب یا برهم خوردن بالانس تایرها می باشد.

  • لاستیک سایی در لبه بیرونی :
    زوایای کمبر مثبت، کستر و Toe می توانند باعث سایش لبه خارجی تایر شوند.

  • لاستیک سایی در لبه داخلی :
    لاستیک سایی در لبه داخلی تایرها رایج ترین نوع لاستیک سایی می باشد که زوایای مقصر در این نوع سایش Toe و کمبر منفی هستند. همچنین سه عامل دیگر نیز می توانند در این نوع لاستیک سابی موثر باشند:
  1. بوش ها
  2. فنرها
  3. حمل بار

 

نحوه تشخیص لاستیک سایی :


لاستیک سایی بعنوان یک مشکل و ایراد در خودروی،در صورتی که رفع عیب نگردد آسیب بیشتری به لاستیک ها وارد خواهد کرد و این روند انقدر ادامه خواهد یافت تا لاستیک بطور کامل از بین برود.


اولین علایم این مشکل بصورت عینی مشخص می شود بدین صورت که در سطح عاج لاستیک ها خردگی غیر متقارن رخ می دهد. بدین منظور در فواصل زمانی مختلف به عاج لاستیک نگاهی بیاندازید و اگر متوجه شدید قسمتی از لاستیک سالم است و قسمت دیگر عاج های لاستیک کمتر شده است بدانید که با پدیده لاستیک سایی روبرو شده اید.


از دیگر عوامل هشدار دهنده در خصوص لاستیک سایی به لرزش فرمان میتوان اشاره کرد. اگر در رانندگی با سرعت متوسط به بالا ، احساس لرزش در فرمان کردید ، قسمتی از لوازم جلوبندی خودروی شما دچار مشکل شده است که این مشکل میتواند منجر به لاستیک سایی شود.  همچنین اگر با گیجی فرمان روبرو شدید ، قطعا لاستیک سایی در انتظار لاستیک های خودروی شماست.

 

 

دلایل رخ دادن لاستیک سایی :

  • مشکل در فرمان خودرو
  • عدم تنظیم فرمان و زاویه چرخها
  • بالانس بودن چرخها
  • فنر بندی

 

 

  • مشکل در فرمان خودرو : فرمان خودرو توسط یک سری قطعات به چرخهای جلو خودرو متصل می شود . پس نقش فرمان و نحوه تنظیم چرخها اهمیت فراوانی در هندلینگ و میزان فرمان پذیری خودرو خواهد داشت. از همین رو اگر فرمان در جاده های صاف بدون دخالت راننده به سمتی کشیده شود نشانه وجود مشکلی در لوازم جلوبندی و سیستم فرمان را به ما می دهد. و همانطور که اشاره شده این مشکل لاستیک سایی را به دنبال خواهد داشت.

 

زاویه چرخ و تنظیم فرمان و تاثیر آن بر لاستیک سایی

 

اولین موردی که در این مواقع باید چک و بررسی شود فشار باد لاستیک می باشد. اگر باد لاستیک ها تنظیم بود مشکل در میل فرمان ، جعبه فرمان و دیگر لوازم جلوبندی خواهد بود که باید توسط مکانیک های مجرب مورد بررسی قرار گیرد.
اما عدم تنظیم فرمان و زاویه چرخها در جهت های گوناگون و نسبت به همدیگر از دیگر دلایل این مشکل است. چرخها و فرمان خودرو از سه زاویه مختلف نسبت به یکدیگر با نام های کمبر ،کستر و تئو هستند.


تنظیم فرمان دقیق توسط دستگاه هایی خاص و مکانیک مجرب می تواند در لاستیک سایی و عمر مفید لاستیک ها تاثیر مستقیمی داشته باشد. توجه داشته باشید تنظیم غیر اصولی علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث لاستیک سایی خواهد شد.

  • بالانس بودن چرخها : چرخهای خودرو نیز باید بصورت مجزا کاملا بالانس باشند. منظور از بالانس بودن ، توزیع دقیق و متوازن وزن رینک و لاستیک در تمامی نقاط خود است. در غیر اینصورت باعث ایجاد ارتعاش و لرزش فرمان خواهد شد. عدم بالانس بودن لاستیک ها منجر به آسیب به لوازم جلوبندی خواهد شد و نهایتا به لاستیک سایی منتهی خواهد شد.

 

تاثیر بالانس چرخ بر لاستیک سایی


نکته درباره بالانس چرخ ها :

اگر فرمان خودرو به لرزش درآید،یعنی یکی از چرخهای جلو بالانس نیست و اگر بدنه در حال لرزش است این چرخهای عقب هستند که از بالانس در آمده اند. برای برطرف کردن این موضع به آپارتی مراجعه کنید.

 

  • فنر بندی : کمک جلو سراتو  و کمک عقب خودرو با جذب ضربه های ناشی از دست اندازها جاده باعث سواری لذت بخش و نرم خواهد شد. در صورتی خرابی کمک فنرها این ضربات به لوازم جلوبندی خودرو همچون بوش ها ، میل موجگیر و سیبک فرمان و طبق و … وارد خواهد شد و خرابی این قطعات در نهایت،همچون که در فوق ذکر شد به لاستیک سایی منجر خواهد گردید

 

 

نکات مهم در خصوص افزایش عمر لاستیک :

  1. تنظیم باد لاستیک ها
  2. بازدید چشمی بصورت دوره ای لاستیک ها
  3. خارج کردن اشیا از بین عاج لاستیک ها
  4. بالانس چرخ
  5. جابجا کردن ضربدری لاستیک ها

 

در پایان پیشنهاد می شود مقاله نقش لاستیک در عملکرد خودرو را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *