معرفی کیا سراتو سایپایی
محصولات کرهای مدت زمان زیادی است که به صورت وارداتی به بازار خودروی کشورمان راه یافتهاند اما قیمت آنها همواره در در تمکن مالی قشر متوسط و بالا ایرانی جای گرفته است و در یک کلام، دست بسیاری از مشتریان ایرانی را به آنها نمی رسد. اما در اقدامی مناسب شرکت سایپا همکاری خود را با شریک قدیمیاش یعنی کمپانی کرهای کیا آغاز کرد.
این دو تصمیم گرفتند تا خودروی کیا سراتو نسل دوم را در کشورمان مونتاژ نمایند و بدین ترتیب، بهای تمام شده این محصول کرهای را پس از حذف بسیاری از آپشن ها نسبت به نمونه وارداتی، برای مشتری ایرانی تا حد ممکن پایین بیاورند و خدمات گسترده سایپا را نیز بر سر این محصول کرهای بگسترانند.
اگر خواهان دریافت اطلاعات نسبتا کامل درباره جنبه های مختلف سراتو سایپایی هستید، در ادامه با فروشگاه سراتویدک همراه شوید تا با هم به بررسی کیا سراتو سایپا بپردازیم.
طراحی ظاهری و بدنه
کیا سراتو نسل دوم در مقایسه با نسل قبلی خود تمایلات ظاهری اسپرت و جسورانه تر به خود گرفت و در زمان عرضه اولیه خود ، خودروی زیبا و هیجان انگیزی محسوب میشد. نمای روبروی سراتو سایپا از چراغ های کشیده با دیزاین اسپرت برخوردار شده که در برخی از قسمتهای آن زوایایی به صورت تند و شکسته مشاهده میشود و حالت اسپرت آنها توسط خط کم عمق سپر در قسمت زیرین چراغ تکمیل میگردد.
حد فاصل فضای بین دو چراغ جلو توسط یک جلو پنجره کشیده سیاه رنگ با دیزاین توری شکل و فرم چهارضلعی بیرونی پر شده است. قسمت میانی جلوپنجره هم مانند تمامی خودروهای دیگر کیاموتورز به لوگو کیا مزین شده است.
در قسمت پایین سپر، توری سپر مشبک جهت ورودی هوا به چشم میخورد که هوای مورد نیاز برای خنک کاری پیشرانه و سایر اجزا را تامین مینماید. مه شکن ها نیز به فرمی جدیدتر نسبت به نمونه وارداتی در دو انتهای زیرین سپر کیا سراتو قابل مشاهده هستند.
به طور کلی اگر چه نمای روبرو کیا سراتو سایپا با توجه به آن که مدت نسبتا زیادی از طراحی آن میگذرد، ولی به راحتی بر بسیاری از محصولات چینی غلبه دارد. سایز رینگهای ۱۶ اینچی ده نمای جانبی سراتو سایپا رو دو چندان زیبا می کند. به طور کلی، نمای جانبی کیا سراتو سایپا ساده اما شیک و اسپرت جلوه میکند و میتواند تا حدی پاسخگوی تمایلات جوانان ایرانی باشد.
حالا نوبت به نمای پشت کیا سراتو سایپا می رسد. طراحی نمای عقب سراتو سایپا از ظاهری ساده برخوردار است که در عین حال، زیبایی نسبی را در پس چهره خود نهان داشته است. چراغهای عقب نسبتا بزرگ متناسب با سایر لوازم بدنه سراتو سایپا به صورت دو تکه که بخشی از آنها بر روی درب صندوق عقب و بخشی روی گلگیر قرار دارد طراحی شدهاند.
در قسمت زیرین سپر عقب نیز دیفیوزر (فلاپ سپر عقب ) به چشم میخورد که نسبت به نمونه وارداتی خود در تعبیه جای سر اگزوز کرومی تفاوت دارد و همین مورد باعث زینت بخشیدن به عقب خودروی سراتو سایپا شده است.
به طور کلی طراحی ظاهری کیا سراتو سایپا علی رغم قدمت طراحی، هنوز هم از اصالت و زیبایی نسبی برخوردار بوده و با اختلاف قیمت با نمونه خودروهای وارداتی به راحتی توانسته است دل بسیاری از مشتریان ایرانی را برباید و وارد پارکینگ خانههای آنها شود.
طراحی داخلی و کابین سراتو سایپا
کابین سراتو سایپا از نظر متریال در مقایسه با نمونه های وارداتی همین خودرو به دلیل فرآیند ارزان سازی، در سطح کیفی پایین تری قرار دارد.البته گفته می شود در مدل آپشنال کیفیت کابین در سطح مرغوبتری قرار داشته و تنها کمی نسبت به نمونه وارداتی با کاهش کیفیت مواجه بوده است. تمایز کابین مدل آپشنال با نسخه غیر آپشنال در استفاده از روکش چرمی برای صندلی ها و غربیلک فرمان و وجود سانروف و صفحه نمایشگر لمسی در مدل آپشنال است.
امروزه و با ورود انواع و اقسام طراحیهای جدید به ویژه در مدلهای ارزان قیمتتر چینی، قطعا سلیقه بسیاری از مشتریان نسبت به طراحی دوازده سال پیش متمایز شده است. ناحیه کنسول داشبورد، نمای قدیمی دارد که با انواع و اقسام کلیدها و دکمههای مستطیل شکل احاطه شده است که استفاده از تریم مشکی رنگ در پنهان نمودن قدمت طراحی داشبورد تاثیر بسزایی داشته و نسبت به نمونه مشکی-نقرهای، جلوه بصری زیباتری را به نمای جلوی کابین سراتو سایپا به ویژه در بخش غربیلک فرمان داده است.
غربیلک فرمان و دسته دنده با پوشش چرمی مزین شدهاند و روی فرمان مدل آپشنال نیز کلیدهای کروز کنترل و سیستم صوتی قرار گرفته که جذابیت آن را افزایش میدهد.استفاده از نور زمینه قرمز رنگ در کیلومتر سراتو سایپا ، جنبه اسپرت آن را افزایش داده است. وجود پدل شیفتر در ناحیه پشت غربیلک فرمان نسخه آپشنال هم میتواند نویدبخش یک رانندگی پرهیجان به ویژه برای جوانان باشد.
صندلیها فرم مناسبی دارند و بدن سرنشین را از جناحین در بر میگیرند. سراتو برخلاف ظاهر جمع و جوری که از آن برخوردار است، از فضای داخلی نسبتا جادار و راحتی بهره میبرد.
فضای صندوق عقب کیا برای یک خودروی سدان سایز متوسط کافی به نظر میرسد.صندلی های ردیف عقب در سراتو سایپا قابلیت تا شدن به جلو را دارند که حجم فضای صندوق را بیشتر میکند.
تجربه رانندگی با سراتو سایپا
سراتو سایپا در دو مدل ۱.۶ و ۲.۰ لیتری به صورت آپشنال و غیر آپشنال به بازار ایران عرضه میشود. شتاب اولیه مدل ۲.۰ لیتری در حد خوب و مطلوب بوده و مدل ۱.۶ لیتری نیز از خود شتاب و کشش کافی برای مصارف و نیازهای معقول را به نمایش میگذارد. هماهنگی میان جعبه دنده و گیربکس خودرو نیز در حد کفایت بوده و دقت تعویض دندهها به همراه نرمی عملکرد جعبه دنده، موجبات خرسندی ما را فراهم مینماید.
با سیستم تعلیق سراتو سایپایی نباید انتظار سواری آنچنان نرم و آسایش بخشی را از این خودرو داشته باشید. به علت برخی عیوب مونتاژی در سر همبندی ادوات کابین، گهگاه سر و صداهایی در داخل کابین به گوش میرسد که از خودرویی در این رنج قیمت انتظار نمیرود. دید به بیرون کابین در حد مناسب ارزیابی میشود و نمیتوان به آن خرده گرفت.وجود سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب به دید و کنترل پشت خودرو افزوده خواهد شد.
متاسفانه به دلیل استفاده از ترمزهای کاسهای در چرخ های عقب، از قدرت ترمزگیری این خودرو در قیاس با مدل وارداتی تا حدی کاسته شده است.
مزایا و معایب سراتو سایپا
در ابتدا مزایای این خودرو را بررسی می کنیم
دو نوع قوای محرکه متفاوت برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت
هماهنگی مناسب پیشرانه و گیربکس
شتاب مناسب
ظاهر قابل قبول
نوبت به نکات منفی این خودرو مونتاژی می رسد
تجهیزات کمتر نسبت به نمونه وارداتی
ترمز کاسهای چرخهای عقب
کیفیت کمتر متریال کابین نسبت به نمونه وارداتی
شما می توانید لوازم یدکی سراتو را به همراه سایر لوازم جانبی و مصرفی از فروشگاه سراتو یدک با بهترین قیمت سفارش دهید.