لنت ترمز و هرآنچه که باید درباره آن بدانید
ترمز یکی از قطعات حیاتی اتومبیل شما محسوب میشود که توجه به علائم زمان تعویض لنت ترمز از اهمیت بالایی برخوردار است که میتواند جان شما را نجات دهد. در ادامه به برخی نشانههای فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز اشاره خواهیم کرد.
بعد از چندین بار تکرار عمل ترمزگیری ، لنتها ساییده و ضخامت آنها کاهش پیدا می کند. بررسی گوشته لنت ترمز، کار ساده و راحت می باشد. شما کافی است به چرخ خودروی خود و به قسمت کناری دیسک و سیلندر ترمز که لنت درون آن قرار گرفته است نگاهی بیاندازید.
لنت ترمز چیست؟
سیستم لنت ترمز سراتو همانند سایر خودروها از تعدادی قطعه تشکیل شده است. لنت از مهمترین قطعات مصرفی سیستم ترمز و هر خودرو بوده و راننده باید با علائم خرابی لنت ترمز و زمان پایان عمر لنتها آشنا باشد تا مانع ایجاد خسارات جانی و مالی برای خود و سایرین شود.
اجزاء سیستم ترمز
در شکل زیر اجزاء مختلف ترمز دیسکی را در تصویر مشاهده میکنید که شامل سیلندر ترمز، کالیپر، لنت، دیسک می باشد.
- سیلندر ترمز : قسمت هیدرولیکی سیستم ترمز می باشد که با فشار روغن کار می کند.
- کالیپر ترمز : در حقیقت قاب نگهدارنده و محل قرارگیری لنت است.
- لنت : لنت ترمز قطعه ای فلزی که رویه آن از مواد خاصی جهت ترمزگیری استفاده شده است.
- دیسک : دیسک ترمز یک صفحه آهنی است که در زمان ترمزگیری ، لنت از دو طرف به این قطعه می چسبد.
- مخزن روغن : محل قرار گیری روغن ترمز می باشد
- بوستر ترمز : وظیفه پمپاژ روغن ترمز به سیلندر ترمز را دارد.
انواع لنت ترمز
- ارگانیک (آلی غیر آزبستی)
- فلزی و نصف فلزی
- سرامیکی
- نیمه متالیک
5 نکته مهم برای انتخاب لنت ترمز خوب :
- استفاده شما از خودرو چیست ؟ شخصی ، کاری ، …
- مسیر تردد شهری یا برون شهری
- شرایط آب و هوایی
- سرعت رانندگی شما
- بودجه مد نظر برای خرید لنت ترمز
تشخیص زمان تعویض لنت ترمز
هر چند زمان دقیقی برای تعویض لنتها وجود ندارد؛ ولی بین 35 تا 40 هزار کیلومتر لنتها را بررسی کنید و اگر حدود 80 درصد مقدار اولیه ضخامت گوشته لنت مصرف شده است ، زمان تعویض لنتها فرارسیده است. و زمان آن رسیده است که به مکانیک مجرب و ماهر مراجعه کنید.
نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض لنت
- روشن شدن چراغ هشدار در صفحه کیلومتر :
اگر چراغ هشدار ترمز روشن شد بایستی سیستم ترمز خود را بررسی کنید. - سر و صدا از سیستم ترمز
اگر لنتها از مقداری بیشتر از عمر مفید خود خورده شوند، زمانی که ترمز میکنید صدای ساییده شدنِ اذیت کنندهای خواهید شنید. در این زمان حتماً باید لنتها را تعویض کنید و رانندگی با این خودرو ایمن نیست. - لرزش پدال یا لرزش کل خودرو
دیسک چرخ به مرور زمان مشکل پیدا میکنند و در صورتی که تراش یا تعویض نگردند بر روی لنت ترمز اثر میگذارند و خرابی دیسک باعث لرزش در فرمان می شود. - کشیده شدن خودرو به یک سمت در ترمزگیری
کشیده شدن به یک سمت می تواند از عوامل زیر پدید آید:
مشکل در کالیپر
مشکل در سیستم تعلیق
ساییدگی لاستیک ها - کاهش قدرت ترمز
کم بودن قدرت ترمز بر روی هندلینگ خودرو تأثیر مستقیم میگذارد که میتواند از جنس لنت یا پایان عمر لنت باشد - نامتناسب بودن فشار وارده به پدال و عملکرد ترمز:
اگر به هنگام ترمزگیری پدال بیش از حد پایین رود، نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز بوده و احتمالا لنت ترمزها ساییده شده و یا سیستم هیدرولیک دچار مشکل شده است که با نشت روغن ترمز خود را نشان میدهد.
هنگام تعویض لنت ترمز، تمام سیستم ترمز را بررسی کنید
نو و سالم بودن لنتها برای ترمزگیری کافی نیست و باید از صحت سلامت سیلندر ترمز و دیسک ها و دیگر بخشهای سیستم ترمز مطمئن باشید که دچار نقص نشده باشند. زیرا سیستم ترمز یکپارچه بوده و اگر بخشی از آن دچار مشکل شود، ممکن است، در تمام سیستم اختلال ایجاد کند.
تفاوت بین لنت ترمز عقب و جلو سراتو سایپا
لنت ترمزهایی که برای جلو سراتو مونتاژ بکار برده شده است با یک صفحه دیسکی صاف که با چرخهای جلو به طور مستقیم در ارتباط است، درست شده است که در اصطلاح به آنها ترمزهای دیسکی میگویند. اما کفشکهای ساخته شده، برای چرخهای عقب اغلب روی محور عقب درون یک کاسه که چرخها روی آن سوار هستند، قرار میگیرند. به این نوع ترمزها، ترمزهای کاسهای یا لنت کفشکی میگویند.
ترمزهای کاسهای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکلتر است، ولی تولیدشان کم هزینهتر است و از مکانیسم سادهای نسبت به ترمزهای دیسکی برخوردار هستند. در رانندگیهای پرتنش بیشتر فشار ترمز ماشین روی ترمزهای جلو است، از این برای جلوگیری از ترمز کردنهای اضافی از ترمز دستی استفاده میکنند.
تفاوت و برتری ترمز دیسکی نسبت به کاسهای
ترمزهای دیسکی که در جلوی خودرو واقع شدهاند، فشار بیشتری را نسبت به ترمزهای عقب متحمل شوند، در نتیجه آنها باید با کیفیت بالاتری ساخته شوند تا کارایی بیبشتری از خود نشان دهند.
از آنجایی که محور عقب خودروها در هنگام ترمز فشار کمتری را تحمل میکند، از این روی سعی کردهاند که ترمزهای ارزانتری هم چون ترمزهای کاسهای را برای محورهای عقب در نظر بگیرند
با این حال، خودروهای پیشرفتهتر و بروز دنیا به دلیل قابلیت برتر در ترمزگیری، معمولا دارای ترمزهای دیسکی در هر دو محور (جلو و عقب) هستند. ترمزهای دیسکی گرما را کمی بهتر از ترمزهای کاسهای از خود عبور میدهند. این بدان معنی است که کاراییشان نسبت به ترمزهای دیسکی در شرایط گرمای زیاد بهتر است.
علاوه بر این ترمزهای دیسکی در محیط خیس و یا داغ کارایی بیشتر نسبت به ترمهای کاسهای از خود نشان میدهد.
عوامل مهم در خوردهشدن لنت
- سبک رانندگی
سبک رانندگی با عمر لنت رابطهی مستقیم دارد. - محل رانندگی
مصرف لنت در رانندگی در ترافیک و جاهای شلوغ که نیاز به ترمزگیری چندین باره دارد یقینا بیشتر از جاده های برون شهری است - سفتی پدال ترمز
لنت های با مواد سختتر مدت زمان طولانیتری دوام میآورند اما ابتدا باید گرم شوند تا بتوانند نهایت عملکردِ خود را نشان دهند.
لنتهای نرمتر برای رانندگی با سرعتهای کمتر و در شرایط ترافیک مناسب اند - جنس اجزای سیستم ترمز
جنس اجزای سیستم ترمز نظیر دیسک و لنت بر روی قدرت ترمز تأثیر میگذارند.
دقت کنید که لنتها باید به صورت جفتی تعویض شوند و درست نیست که به طور مثال فقط لنت سمت راننده را تعویض کنید.
همچنین هر دو لنت نیز باید یکسان و مشابه هم باشند.
در صورتی که قصد خرید لنت ترمز با کیفیت و دارای ضمانت می باشید ما به شما فروشگاه لنت استور را معرفی و پیشنهاد می کنیم. زیرا علاوه بر ارائه لنت های اصلی ، لنت های با برند های با کیفیت و قیمت مناسب نیز توزیع و پخش میکنند. این فروشگاه بصورت مستقیم و دسته اول لنت را از مبادی داخلی و خارجی تهیه و توزیع میکند.